Z tego artykułu dowiesz się:
ToggleKorzyści jazdy na rowerze dla zdrowia psychicznego
Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie, co po raz kolejny potwierdza badanie opublikowane w oksfordzkim The International Journal of Epidemiology przeprowadzone w Szkocji na prawie 400 tysiącach osób z Edynburga i Glasgow. Ujawnia ono, że osoby dojeżdżające do pracy rowerem mają o 15% mniejsze prawdopodobieństwo otrzymania leków na depresję i stres, w porównaniu z tymi, którzy z niego nie korzystają. Profesor Chris Dibben, kierujący badaniem, zwraca uwagę na znaczący wpływ tej formy aktywności na zdrowie psychiczne.
Większe korzyści dla kobiet
Interesującym odkryciem badania jest również fakt, że jazda na rowerze przynosi większe korzyści zdrowotne kobietom. Naukowcy nadal szukają wyjaśnienia tego zjawiska, ale wyniki wskazują na szczególną rolę tej formy aktywności w promowaniu zdrowia psychicznego właśnie wśród kobiet (sprawdźcie: jak jeszcze zadbać o zdrowie psychiczne w wieku dojrzałym).
Jazda na rowerze, a gospodarka
Nie tylko zdrowie psychiczne jednostki, ale także cała gospodarka korzysta na promowaniu jazdy na rowerze. Jak podkreśla profesor Dibben, koszty związane z problemami zdrowia psychicznego w Szkocji wynoszą około 8 miliardów funtów rocznie. Badanie wskazuje, że inwestycje w infrastrukturę rowerową, choć początkowo kosztowne, przynoszą długoterminowe korzyści zarówno dla indywidualnego zdrowia, jak i gospodarki.
Ścieżki rowerowe a decyzje o jeździe na rowerze
Istnienie ścieżek rowerowych w pobliżu miejsca zamieszkania zachęca ludzi do częstszego wybierania roweru jako środka transportu. Profesor Dibben zwraca uwagę, że obecność takiej infrastruktury jest kluczowa dla promowania zdrowego stylu życia i może być ważnym elementem polityki społecznej miast. Budowa ścieżek rowerowych może być droga, ale badania pokazują, że przynosi korzyści na szerszą skalę.
Polacy nadal częściej wybierają samochód
W Polsce, mimo wysokiego odsetka osób umiejących jeździć na rowerze (83%), samochód pozostaje dominującym środkiem transportu. Badania Ipsos z 2022 roku wykazały, że samochód to podstawowy środek transportu dla 47% Polaków, podczas gdy tylko 5% deklaruje regularne korzystanie z rowerów czy hulajnóg.
Co również ciekawe, mimo, że Polska wyróżnia się wysokim odsetkiem posiadania rowerów, to badania Ipsos pokazują, że w krajach takich jak Holandia, Chiny, czy Japonia rower jest częściej postrzegany jako główny środek transportu. W Holandii aż 45% osób używa go w ten sposób, co jest znacznie wyższym wynikiem niż w Polsce, gdzie jedynie 18% mieszkańców traktuje rower jako główny środek transportu.
Trend ten wskazuje na głęboko zakorzenione w Polsce przywiązanie do tradycyjnych form transportu, pomimo oczywistych zalet płynących z tak zdrowej i ekologicznej opcji, jaką jest jazda na rowerze. Raport wskazuje, że obecność infrastruktury rowerowej, takiej jak ścieżki rowerowe, może zachęcać do częstszego stawiania na tę formę przemieszczania się.
W Polsce potrzebne jest dalsze promowania korzyści płynących z regularnego korzystania z rowerów, nie tylko ze względu na zdrowie psychiczne i fizyczne, ale także ze względu na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i poprawę kondycji środowiska. Zwiększenie świadomości na temat zalet tego rozwiązania, rozwój infrastruktury rowerowej oraz promocja alternatywnych form transportu mogą zachęcić więcej osób do wyboru roweru jako codziennego środka transportu.
Źródła:
- https://academic.oup.com/ije/advance-article/doi/10.1093/ije/dyad153/7529101?searchresult=1
- https://polskieradio24.pl/5/1223/artykul/3317398,naukowcy-radza-zamienic-auto-na-rower-to-dobre-dla-psychiki-i-gospodarki
- https://klimat.rp.pl/transport/art37203581-polacy-lubia-rowery-ale-jezdza-samochodami