Projekt Aging » Odkrywamy » Tauryna pomaga spowolnić procesy starzenia?

Tauryna pomaga spowolnić procesy starzenia?

Tauryna pomaga spowolnić procesy starzenia?
Badania naukowe wskazują, że tauryna, aminokwas obecny w mięsie i owocach morza, może stanowić klucz do opóźniania procesu starzenia się organizmów. To potencjalnie dobra wiadomość dla ludzi. Jeśli chcecie wiedzieć więcej, a naprawdę warto, to koniecznie zapoznajcie się z artykułem.

Ważna rola tauryny w procesie starzenia

Naukowcy z Uniwersytetu Columbia odnotowali, że niskie poziomy tauryny przyspieszają proces starzenia się u różnych gatunków zwierząt. Z kolei u organizmów starszych, zarówno u ludzi, jak i innych ssaków, stwierdzono spadek poziomów tego aminokwasu w organizmie o nawet 80%. Co ciekawe, naukowcy nie wiedzą, dlaczego z wiekiem obniża się jego ilość.

Badacze przeprowadzili eksperymenty na myszach i małpach, którym dostarczano środki zawierające taurynę. Rezultaty były interesujace – u zwierząt w średnim wieku suplementacja spowodowała poprawę zdrowia. Myszy, które otrzymały dodatkową dawkę tauryny, miały mniejszy przyrost masy ciała, zwiększoną gęstość kości, polepszone zdolności mięśniowe, zmniejszoną oporność na insulinę, lepiej funkcjonujący układ odpornościowy, a ich długość życia wzrosła o 10%. Uwaga ważne 😀 – w przypadku ludzi, byłby to ekwiwalent siedmiu do ośmiu dodatkowych lat.

Natomiast u małp zauważono, że suplementacja tauryną zapobiegała nadmiernemu wzrostowi masy ciała związanej z wiekiem, zwiększała gęstość kości, poprawiała poziom cukru na czczo oraz wspierała zdrowie wątroby i funkcjonowanie układu odpornościowego.

Wszystko to brzmi naprawdę dobrze, ale naukowcy zaobserwowali, że chociaż tauryna opóźnia procesy starzenia, to niestety ich nie cofa – dr Vijay Yadav, jeden z badaczy z Uniwersytetu Columbia, podkreślił:

To spowalnia proces starzenia, ale nie cofa już zaistniałych zmian

Naukowcy przyglądający się danym z badania EPIC-Norfolk z Uniwersytetu w Cambridge odnotowali również interesującą zależność między aktywnością fizyczną a poziomami tauryny. Okazało się, że osoby bardziej aktywne fizycznie mają wyższe poziomy tego aminokwasu. Czyli jak zwykle – warto ćwiczyć, warto się ruszać, jak widzicie ruch to samo zdrowie.

Następnym krokiem naukowców będzie przeprowadzenie badań klinicznych w celu ustalenia, czy po przyjmowaniu suplementów zawierających taurynę podobne korzyści zdrowotne można zaobserwować u ludzi. Dr Yadav jednakże podkreślił, że nie można na ten moment, bez pełniejszych danych, zalecać samodzielnego podnoszenia poziomu tauryny, ponieważ nie wiadomo czy wyższe dawki nie będą prowadzić do problemów zdrowotnych.

Warto jednak zaznaczyć, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności uznał, że dawki tauryny podobne do tych stosowanych w badaniu na myszach są bezpieczne dla ludzi.

Dzięki kotom odkryto ważną rolę tauryny

Tauryna już kilkadziesiąt lat temu była tematem badań naukowych, szczególnie w kontekście… żywienia kotów. W latach 70. XX wieku odkryto, że niedobór tego aminokwasu był powiązany z poważnymi problemami zdrowotnymi u zwierząt domowych – u kotów prowadził do ślepoty i problemów z sercem. Historie te otworzyły drogę do badań nad tauryną i od tego czasu powiązano jej niedobór z wieloma chorobami związanymi ze starzeniem się ludzi.

Gdzie znajduje się tauryna?

Choć ludzki organizm wytwarza pewne ilości tego aminokwasu, to głównie pozyskujemy go z pożywienia. Owoce morze, ciemne mięso z kurczaka i indyka mają najwyższe poziomy tauryny. Nieco mniejsze ilości zawierają inne mięsa. Taurynę zawierają również produkty mleczne.

Pewnie zastanawiacie się, co z napojami energetycznymi, po które tak chętnie sięgają Polacy? Mogą one być źródłem tauryny, ale mają też swoją drugą stronę np. wysoki poziom kofeiny, substancje słodzące. W związku z tym suplementowanie tauryny przy pomocy energetyków jest niewskazane.

Powyższe badania otwierają nowe możliwości związane z rozumieniem procesów starzenia się i potencjalnych wpływów tauryny na zdrowie ludzi. Jednakże potrzebne są dalsze testy i analizy, więc na razie na własną rękę nie suplementujcie tauryny 😉

Źródła:
https://www.jagranjosh.com/news/taurines-health-benefits-insights-from-columbia-study-dr-vijay-yadav-speaks-to-mr-rajesh-upadhyay-editor-in-chief-jnm-171316
https://www.nbcnews.com/health/aging/taurine-aging-energy-drinks-protein-food-study-rcna88259

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze posty
Dołącz do nas