Projekt Aging » O tym mówimy » Jak opóźnić siwienie włosów wynikające z wieku?

Jak opóźnić siwienie włosów wynikające z wieku?

Jak opóźnić siwienie włosów wynikające z wieku?
Pojawił się u Was pierwszy siwy włos, a może macie już siwe pasma? Niezależnie na jakim etapie jesteście, musicie wiedzieć, że można opóźnić siwienie włosów. Warto podjąć rękawicę, bo działania z tym związane nie tylko wpłyną dobrze na Wasze włosy, ale również na cały organizm.

Siwienie włosów z wiekiem to naturalny proces

Proces siwienia włosów z wiekiem może u różnych osób przebiegać mniej lub bardziej dynamicznie. U mnie pierwszy siwy włos pojawił się przed 30-stką, czyli gdzieś około 10 lat temu. Pewnie w najczarniejszych wyobrażeniach niektórych z Was, powinnam być już jak Wiedźmin, ale w rzeczywistości mam kilka siwych włosów na przedziałku, natomiast skronie mam zupełnie wolne od siwizny. U mnie główną rolę odgrywa nie tylko czynnik genetyczny, ale również dieta czy styl życia. I to właśnie te ostatnie aspekty mogą mieć między innymi duży wpływ na tempo siwienia.

Co przyspiesza siwienie włosów?

Skuteczne opóźnianie siwienia nie będzie możliwe, jeśli nie poznacie czynników, które przyspieszają pojawianie się srebrnych kosmyków. Jak to już nie raz wspominałam, tempo siwienia zależy przede wszystkim od czynników genetycznych, ale każda z nas może je podkręcić albo zwolnić. Co zatem wpływa na szybką utratę koloru:

  • Stres – w szczególności, gdy jest on silny lub długotrwały.
  • Nieodpowiednia i uboga dieta.
  • Zła jakość snu lub jego niedobór.
  • Brak aktywności fizycznej.
  • Używki – palenie papierosów i alkohol.
  • Promieniowanie UV.
  • Choroby takie jak np. anemia, cukrzyca, zaburzenia krążenia, choroby tarczycy.

Jak opóźnić siwienie włosów? Poznajcie sposoby!

Na wstępie chciałabym zaznaczyć, że aktualnie medycyna nie oferuje zabiegów, które pozwalałyby cofnąć siwienie włosów wynikające z procesów starzenia, ale skutecznie można je opóźnić. Oczywiście wymaga to trochę wysiłku, jednakże pozytywne skutki zobaczycie nie tylko na włosach!

Stres wróg zdrowych włosów

Stres sieje spustoszenie w naszym ciele i nie oszczędza też włosów. W związku z tym należy podejmować działania minimalizujące go. Z własnego doświadczenia wiem, że nie jest to łatwe zadanie i większość porad, dobrze wygląda tylko na papierze.

Specjaliści zalecają medytację i jogę (ja polecam tutaj yin jogę, to chyba jedna z niewielu rzeczy, która wpływa na mnie kojąco). Z pomocą mogą przyjść też ćwiczenia oddechowe (moje ostatnie odkrycie: https://www.youtube.com/watch?v=lBJ2z4PxVt0 – już po pierwszej sesji poczułam się lepiej, na plus, że ćwiczeniom wystarczy poświęcić tylko 5 minut dziennie, ja wykonuję je tuż przed zaśnięciem). W skutecznym obniżeniu stresu może pomóc też psychoterapia.

Dobra dieta kluczem do opóźnienia siwienia

Żyjemy szybko i wybieramy najszybsze rozwiązania. W szczególności dotyczy to naszej diety – bardzo często wybieramy wysoko przetworzone jedzenie. Co z tego, że czujemy sytość, jak nie dostarczamy ciału niezbędnych witamin i składników mineralnych. To właśnie niedobór żelaza, cynku, miedzi, wapnia czy witamin z grupy B niszczy i osłabia nasze włosy.

By opóźnić starzenie włosów, przede wszystkim powinnyśmy zrezygnować ze śmieciowego jedzenia – do diety wprowadźmy więcej warzyw i owoców. Przy opóźnianiu siwienia warto sięgnąć po:

  • Produkty bogate w miedź np.: orzechy, płatki owsiane, kakao, brokuł, soczewicę, sezam, banany.
  • Produkty bogate w witaminę B5 np.: wątróbka, makrela, śledź, jajka, grzyby, ziemniaki, brokuły.
  • Produkty bogate w witaminę B10 np.: jajka, nabiał, wołowina, wieprzowina, jogurty naturalne, kiełki, otręby, pieczywo pełnoziarniste.

Więcej dowiecie się z naszych artykułów np.: Dieta po 40 roku życia. Co jeść?

Śpij słodko a włosy to docenią

Nie wiem, czy spotkałam kiedyś osobę, która nie miałaby problemów ze snem. A jest on bardzo ważny dla naszego organizmu, bo pozwala na m.in. regenerację, usuwanie toksyn z mózgu, wzmacnianie układu odpornościowego, opóźnianie starzenia. Niedobór oraz słaba jakość wpływają również na szybsze tempo siwienia włosów.

By poprawić jakość snu warto m.in.:
1. Postawić na rutynę – dobrze jest wstawać i kłaść się o tych samych porach.
2. Unikać przed snem alkoholu, kofeiny, nikotyny i obfitych posiłków.
3. Zredukować stres i wybierać aktywności, które nas zrelaksują.
4. W ciągu dnia zadbać o aktywność fizyczną. Uwaga: nie wykonujmy ćwiczeń wieczorem ani przed spaniem!

Więcej przydatnych informacji przeczytacie: Jak zadbać o dobry sen? Oto 9 skutecznych wskazówek!

Ruch też opóźnia siwienie włosów

Nie wiem, który to już raz przewinie się na naszym blogu, ale podstawą zdrowia jest aktywność fizyczna. Jest ona ważna nie tylko dla naszych włosów, ale całego organizmu. Według zaleceń WHO tygodniowo na umiarkowaną aktywność powinnyśmy zarezerwować sobie co najmniej 150 minut. Niby nie dużo, ale dla wielu osób może to być wyzwanie.

Może tutaj Wam coś podpowiem – nie musicie od razu wszystkiego rzucać i iść uprawiać intensywne oraz obciążające sporty. Wystarczy postawić na mniej wymagające aktywności. Świetnie się tutaj sprawdzi np. jazda na rowerze, czy chodzenie (świetny artykuł napisała o tym Marta: Chodzenie dla zdrowia ).

Palenie papierosów i alkohol przyspieszają siwienie

Na złą kondycję naszych włosów wpływają też używki – papierosy i alkohol przyspieszają siwienie włosów. W idealnym scenariuszu należałoby wyeliminować wszystkie środki, które osłabiają nasz organizm. Jednak zdaję sobie sprawę, że może to być zadanie niewykonalne.

Dlatego według mnie najlepiej postawić na technikę drobnych kroków. Być może dzięki redukowaniu ilości palonych papierosów czy spożywaniu coraz mniejszej ilości alkoholu, uda nam się całkowicie wyjść z używek albo zmniejszyć je do takiego minimum, że nie będą zbyt mocno odbijać się na kondycji naszego organizmu.

Wpływ promieniowania UV na włosy

Istotną rolę w starzeniu włosów odgrywa też ekspozycja na promieniowanie UV, które utlenia melaninę i rozszczelnia łuski. Utrata barwnika oraz uszkodzona struktura włosa powodują, że stają się one słabsze, łamliwsze i tracą swój kolor.

Ochrona włosów przed promieniowaniem UVA i UVB jest bardzo ważna, a w szczególności powinny się na niej skupić osoby z jasnymi włosami (jest w niej mniej melaniny). W naszej codziennej pielęgnacji postawmy na preparaty, które posiadają ochronne filtry. Dodatkowo latem warto zakładać chustki czy kapelusze.

Choroby, które osłabiają włosy

Chory organizm daje o sobie znać w różny sposób. W szczególności przy niektórych schorzeniach objawy widoczne są na włosach. Siwienie może pojawić się przy chorobach np. autoimmunologicznych, tarczycy, genetycznych (np. zespół Wernera), układu krążenia.

Jeśli nie mamy predyspozycji genetycznych do szybszego siwienia, to w przypadku, gdy siwe włosy pojawiają się za wcześnie, warto udać się do lekarza. Odpowiednie leczenie choroby może zahamować proces siwienia.

Postaw na pielęgnację włosów

To chyba jedna z najbardziej oczywistych kwestii, ale zostawiłam ją na koniec. Zdrowa dieta, ruch czy redukcja stresu na pewno wpłyną na tempo siwienia. Jednakże nie można zapominać o właściwej pielęgnacji włosów.

Przy starzejących się włosach warto sięgać po produkty zawierające np. keratynę hydrolizowaną, witaminę C i E. Wybierajmy kosmetyki, które regenerują, odbudowują i nawilżają włosy. Pamiętajmy też o skórze głowy – kupujmy produkty z mocznikiem, panthenolem i kwasem hialuronowym.

Nie tylko włosy Ci podziękują!

Siwienia włosów nie da się cofnąć, ale skutecznie możemy je opóźnić. Powyżej przedstawiłam Wam szereg porad, które powinny pomóc zmniejszyć tempo siwienia włosów. Ja sama stosuję większość zaleceń i tak jak wspominałam na początku, przez ostatnie 10 lat głowa nie zrobiła mi się cała biała.

Chciałabym tutaj podkreślić bardzo ważną sprawę – jeśli wprowadzicie powyższe zmiany w życie, zwrócicie większą uwagę np. na sposób odżywiania czy aktywność fizyczną, to pozytywne rezultaty zobaczycie nie tylko na włosach. Wszystkie te zabiegi dobrze wpłyną na Waszą skórę, samopoczucie, czy narządy wewnętrzne. Opóźniając siwienie włosów, możecie zwolnić tempo starzenia się całego organizmu! Czy nie jest to dodatkowa zachęta do działania?

Może Was też zainteresuje artykuł: Odmładzające kolory włosów – propozycje dla 40- i 50-latek!

Źródła:

  • https://wyborcza.pl/7,75400,29864793,jak-najszybciej-opanowac-stres-naukowcy-porownali-trzy-sposoby.html
  • https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/jak-dbac-o-dobry-sen
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze posty
Dołącz do nas