Z tego artykułu dowiesz się:
ToggleZmiany strukturalne w mózgu nastolatków
Badania opublikowane w „Proceedings of the National Academy of Sciences” wykazały, że lockdowny związane z pandemią doprowadziły do przyspieszonego procesu przerzedzania się kory mózgowej u młodzieży. Proces ten, który jest naturalnym elementem dojrzewania, polega na stopniowej redukcji liczby neuronów i połączeń między nimi, co pomaga mózgowi w optymalizacji funkcji poznawczych. Jednak u młodych ludzi, szczególnie dziewcząt, proces ten został znacznie przyspieszony w okresie pandemii. Badania sugerują, że ten fenomen mógł być wywołany przewlekłym stresem oraz izolacją społeczną, co przyczyniło się do poważnych zmian w strukturze mózgu.
Przyspieszone przerzedzanie kory mózgowej wiąże się z wyższym ryzykiem rozwoju zaburzeń neuropsychiatrycznych, takich jak lęk, depresja czy problemy z koncentracją. Okres dorastania jest czasem intensywnego rozwoju emocjonalnego i poznawczego, dlatego negatywne doświadczenia związane z izolacją mogą pozostawić trwałe ślady w mózgu młodych ludzi.
Wpływ lockdownu na dziewczęta
Jednym z najważniejszych ustaleń badania było odkrycie, że wpływ pandemii na mózgi dziewcząt był znacznie silniejszy niż na mózgi chłopców. U dziewcząt zaobserwowano przerzedzenie kory mózgowej we wszystkich płatach i obu półkulach mózgu, podczas gdy u chłopców zmiany te były bardziej ograniczone i występowały głównie w obszarach kory wzrokowej. Naukowcy sugerują, że może to wynikać z różnic w rozwoju społecznym między płciami – dziewczęta zazwyczaj bardziej polegają na bliskich relacjach społecznych i emocjonalnych więziach z rówieśnikami, a ich brak podczas izolacji mógł mieć większy wpływ na ich rozwój emocjonalny i neurologiczny.
Długoterminowe skutki przyspieszonego starzenia się mózgów
Zrozumienie, w jaki sposób pandemia wpłynęła na mózgi młodzieży, rodzi wiele pytań dotyczących przyszłości ich zdrowia psychicznego i poznawczego. Naukowcy nie są jeszcze pewni, czy kora mózgowa dziewcząt, które doświadczyły przyspieszonego przerzedzania, może odzyskać swoją poprzednią grubość. Istnieje jednak nadzieja, że powrót do normalnych interakcji społecznych może spowolnić ten proces. Badania sugerują, że dalsze obserwacje młodzieży są konieczne, aby zrozumieć pełen zakres skutków tego zjawiska.
Co ciekawe, wcześniejsze badania nad starzeniem się mózgów dorosłych wskazują, że przerzedzanie kory mózgowej może prowadzić do spadku funkcji poznawczych, takich jak szybkość przetwarzania informacji oraz zdolność do wykonywania codziennych zadań. Chociaż tego typu dane nie są jeszcze dostępne dla nastolatków, istnieje obawa, że przyspieszone starzenie się mózgu w młodym wieku może mieć długoterminowe konsekwencje.
Nowe wyzwania dla zdrowia psychicznego młodzieży
Lockdowny podczas pandemii COVID-19 były swoistym testem odporności psychicznej dla nastolatków. Izolacja od rówieśników, zamknięcie szkół oraz ograniczenia w codziennej rutynie przyczyniły się do wzrostu liczby przypadków zaburzeń lękowych i depresyjnych wśród młodzieży. Długotrwały brak wsparcia ze strony otoczenia oraz przewlekły stres mogły wywrzeć trwały wpływ na zdolność radzenia sobie z wyzwaniami w dorosłym życiu.
Pandemia COVID-19 stworzyła nowe wyzwania dla badaczy zdrowia psychicznego, którzy teraz muszą zbadać, jakie długoterminowe skutki mogą wynikać z tych drastycznych zmian w rozwoju mózgów młodzieży. Wprowadzenie restrykcji społecznych wpłynęło nie tylko na ich emocje, ale także na fizyczną strukturę mózgu, co stanowi nowe pole do badań nad starzeniem się i zdrowiem poznawczym u młodych ludzi.
Potrzeba dalszych badań
Pandemia COVID-19 i związane z nią lockdowny miały ogromny wpływ na rozwój mózgów nastolatków, zwłaszcza dziewcząt, u których zaobserwowano przyspieszone starzenie się mózgu. Długotrwały stres i brak wsparcia społecznego wpłynęły na przerzedzanie kory mózgowej, co może prowadzić do problemów neuropsychiatrycznych w przyszłości. Aby zrozumieć pełen zakres tych zmian, potrzebne są dalsze badania, które odpowiedzą na pytania dotyczące długoterminowych skutków pandemii dla zdrowia psychicznego młodzieży. Pandemia stworzyła nowe wyzwania, które będą miały wpływ na kolejne pokolenia.
Źródła:
- https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2403200121