Projekt Aging » O tym mówimy » Niedobór snu przyspiesza starzenie skóry i mózgu!

Niedobór snu przyspiesza starzenie skóry i mózgu!

Niedobór snu przyspiesza starzenie skóry i mózgu!
Codziennie rano, gdy otwieram oczy zawsze myślę sobie “pospałabym jeszcze”. Wstawanie nie jest moją mocną stroną, więc by sobie je ułatwić, to od wielu lat staram się regularnie kłaść spać i budzić. Takie działanie ma też drugie dno – wiem, jaki wpływ ma niedobór snu na tempo starzenia, dzięki rutynie ograniczam ryzyko występowanie nieprzespanych nocy.

Niedobór i brak snu szkodzą nam bardziej, niż myślimy!

Zdrowe i mądre starzenie jest możliwe nie tylko, gdy poznamy procesy zachodzące w naszym organizmie, ale będziemy mieć też świadomość, jak określone działania lub ich brak wpływa na nasze ciało. W tempie starzenia jedną z kluczowych ról odgrywa sen i myślę, że wiele osób zdaje sobie sprawę, że jego słaba jakość wpływa na nas negatywnie, ale tak do końca nie wie jak to wygląda.

Większość z nas wie, że nie dając szans organizmowi na regenerację, naraża się na brak energii, złe samopoczucie, czy brak koncentracji. Trzeba jednak pamiętać, że to wierzchołek góry lodowej, bo niedobór lub brak snu niosą ze sobą znacznie poważniejsze konsekwencje takie jak np. stany lękowe, zaburzenia metaboliczne, zaburzenia hormonalne, spadek odporności, zwiększenie ryzyka chorób przewlekłych.

Problemy ze snem przyspieszają również procesy starzenia – organizm nie regeneruje się tak, jak powinien. Jak dokładnie niedobór i brak snu wpływają na starzenie mózgu i skóry?

Wpływ niedoboru i braku snu na starzenie

Starzenie jest wielowymiarowym procesem i zależy od różnych czynników, czasami zupełnie niezależnych od nas. Jednym z generatorów szybszego starzenia są kłopoty ze snem.

Mózg wrażliwy na problemy ze snem

Mózg to jeden z głównych beneficjentów dobrego snu – to podczas spania regenerowane są uszkodzenia mózgu, które powstały w czasie czuwania. Usuwane są również z niego toksyny, które mogą mieć wpływ na rozwój Parkinsona i Alzheimera. Jest on też również bardzo wrażliwy na każdy niedobór snu.

Według badań opublikowanych w “Journal of Neuroscience” u osób, które miały nieprzespaną noc, mózg postarzał się od roku do dwóch lat! Szokujące, prawda? Na szczęście zmiany te nie były trwałe i udało się je cofnąć po dobrze przespanej nocy. Ale pomyślcie sobie, co dzieje się z mózgami, kiedy występują u Was długotrwałe problemy ze snem.

Bez snu skóra starzeje się szybciej

Najbardziej namacalnym dowodem problemów ze snem jest wygląd naszej skóry. Podobnie jak cały organizm, podczas snu ulega ona regeneracji – jest ona wtedy bardziej dotleniona, krew lepiej przepływa i szybciej przyswaja składniki aktywne (najlepiej są one wykorzystywane między 2 a 3 w nocy).

Jakie konsekwencje dla skóry niesie brak lub niedobór snu? Otóż:

  • uniemożliwia wytwarzanie włókien kolagenowych – odpowiadają one za strukturę i sprężystość tkanki łącznej, dzięki nim skóra jest jędrna i mniej podatna na zmarszczki;
  • uniemożliwia wytwarzanie melatoniny – jest ona nazywana hormonem szczęścia, jej braki zastępowane są kortyzolem (tzw. hormon stresu), który przyspiesza niszczenie kolagenu i elastyny;
  • prowadzi do zachwiania równowagi między antyoksydantami a wolnymi rodnikami, co może prowadzić do stresu oksydacyjnego, który zmniejsza nawilżenie skóry, pogłębia zmarszczki, a także zaburza pracę melanocytów.

Skóra osób, które cierpią na niedobór lub brak snu, jest narażona na zmarszczki, wiotczenie, czy przesuszenie. Kolor jej jest niezdrowy, ziemisty i szary. W rezultacie takie osoby odbierane są jako starsze, niż wskazuje na to ich wiek metrykalny.

Zdrowy sen, czyli ile czasu potrzeba na regenerację?

Sen odgrywa bardzo ważną rolę w procesie starzenia skóry i mózgu. Jaki zatem powinien być, by miał na nas pozytywny wpływ? Przede wszystkim w higienie snu powinniśmy postawić na regularność – codziennie pobudki oraz chodzenie spać najlepiej jakby miały miejsce o tych samych godzinach. Wiedząc, że osoba dorosła między 18. a 65. rokiem życia na sen powinna przeznaczyć 7-9 godzin dziennie, a z reguły senność pojawia się po 16-17 godzinach, nietrudno jest wyliczyć nasze okienko do spania. Ja codziennie wstaję około godziny 7, a chodzę spać po 23 – staram się tego trzymać, ale nie oszukujmy się, nie zawsze jest to możliwe (pewnie przytaknie tutaj każda mama).

Warto podjąć próbę regularności w higienie snu, bo w ten sposób nie tylko zredukujemy ryzyko wystąpienia niedoboru snu, ale też poczujemy się lepiej i doceni to też nasz organizm. Jeśli szukacie wskazówek, jak dobrze spać, to zapraszam Was do mojego artykułu: Jak zadbać o dobry sen? Oto 9 skutecznych wskazówek!

A czy u Was występują problemy z niedoborem snu? Jak wygląda kwestia regularności spania? Czy do tej pory nie przykładałyście zbyt dużej wagi do snu?

Źródła:

  • https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/zdrowie/nasz-mozg-moze-postarzec-sie-az-o-dwa-lata-w-zaledwie-osiem-godzin/zfp90y1
  • https://zdrowysen.info/aktualnosci/78_czy-brak-snu-jest-szkodliwy-skutki-braku-snu
  • https://upacjenta.pl/poradnik/jak-brak-snu-wplywa-na-organizm-5-najbardziej-dotkliwych-zmian
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze posty
Dołącz do nas