Projekt Aging » O tym mówimy » Domowe sposoby na zmarszczki – 5 skutecznych metod!

Domowe sposoby na zmarszczki – 5 skutecznych metod!

Domowe sposoby na zmarszczki - 5 skutecznych sposobów!
Pojawiające się na naszej skórze zmarszczki, to nic innego jak naturalna konsekwencja procesu starzenia się. Wpływ na ich powstawanie ma również promieniowanie słoneczne, intensywny tryb życia, stres, czy nieodpowiednia dieta. Bardzo dobre efekty w zakresie ich profilaktyki i usuwania zapewnia medycyna estetyczna. Jednak, o skórę można zadbać samemu, stosując domowe sposoby na zmarszczki. Nie zajmują one wiele czasu i nie wymagają dużych nakładów finansowych. Sama wiele z nich staram się stosować regularnie i naprawdę widzę pozytywne rezultaty!

5 skutecznych domowych sposobów na zmarszczki

Dokładne oczyszczanie skóry oraz regularne stosowanie kremów i maseczek przeciwzmarszczkowych, nie zawsze daje taki rezultat w pielęgnacji skóry, jakiego byśmy oczekiwały. Dlatego też, wskazane jest włączenie do codziennej pielęgnacji innych, skutecznych sposobów na zmarszczki. Wybrałam dla Was, pięć z nich, które można łatwo włączyć w codzienną rutynę, bez konieczności wychodzenia z domu.

Pierwszy domowy sposób na zmarszczki to masaż

Z wiekiem, osłabieniu ulega „rusztowanie”, które utrzymuje konstrukcję połączeń skórno-naczyniowych. Na skutek tego, skóra traci swoje prawidłowe napięcie i staje się sucha, cienka i blada. Zmniejsza się również wymiana pomiędzy skórą właściwą, a naskórkiem i zaczyna pojawiać się coraz więcej zmarszczek.

Doskonały wpływ, zarówno na skórę, jak i mięśnie twarzy, ma prawidłowo i systematycznie wykonywany masaż. Naturalnie, nie cofnie on wszystkich niekorzystnych zmian, ale naprawdę może w widoczny sposób poprawić stan skóry i długo utrzymać ją w dobrej kondycji. Pobudza on bowiem krążenie krwi i limfy oraz dotlenia komórki i uruchamia naturalne procesy ich odnowy, dzięki czemu skóra staje się gładsza i bardziej promienna. Przy czym masaż, nie tylko wygładza już istniejące zmarszczki i zapobiega pojawianiu się nowych, ale również:

  • zwiększa produkcję kolagenu i elastyny;
  • łagodzi napięcie mięśniowe;
  • ujędrnia skórę;
  • poprawia owal twarzy;
  • usuwa martwy naskórek, co podnosi skuteczność używanych kosmetyków;
  • wspomaga uwalnianie toksyn;
  • reguluje gospodarkę wodną;
  • wykazuje właściwości relaksujące.

W przypadku masaży odmładzających, wykorzystuje się różne techniki, które wraz z umiejętnie dobranymi kosmetykiem mogą odjąć nam nawet kilka lat. Masaż twarzy można wykonywać codziennie wieczorem, na oczyszczonej skórze. Wcześniej należy na nią jednak nanieść serum anti-age lub krem ​​przeciwzmarszczkowy, jednak lepszy „poślizg” uzyskamy aplikując ulubiony olejek (ze swoich właściwości anti-aging słynie zwłaszcza nierafinowany olejek arganowy).

Twarz oraz okolice szyi i dekolt można masować zarówno palcami, jak i specjalnie do tego stworzonymi masażerami do twarzy (masażerami elektrycznymi, płytkami gua-sha, czy wałkami do masażu twarzy).

Drugi domowy sposób na zmarszczki to odpowiednia dieta

Skóra podlega dwóm rodzajom starzenia – wewnętrznego (zależnego od czynników genetycznych i fizjologicznych) oraz zewnętrznego (związanego z trybem życia i warunków, w jakim żyjemy). Na skrzyżowaniu wymienionych powyżej procesów znajduje się stres oksydacyjny, do którego dochodzi wówczas, kiedy w organizmie zaburzony zostaje stan równowagi pomiędzy ilością szkodliwych wolnych rodników (reaktywnych form tlenu), a zdolnościami antyoksydacyjnymi organizmu.

Przewlekły stres oksydacyjny jest jedną z głównych przyczyn starzenia się skóry. Prowadzi on m.in. do utraty włókien elastynowych i kolagenowych, przez co pojawiają się drobne linie i zmarszczki. Zjawisko to, przyczynia się również do utraty wilgoci i zaburza barierę hydrolipidową. Kluczową rolę w walce ze starzeniem odgrywają antyoksydanty (przeciwutleniacze). Występują one nie tylko w kosmetykach, ale przede wszystkim w produktach spożywczych. Do żywności, która wykazuje silne działania antyoksydacyjne zalicza się m.in.:

  • owoce jagodowe (np. borówki, czarne jagody, jeżyny, truskawki, maliny, aronię, czarny bez);
  • warzywa bogate w β-karoten – prowitaminę A (np. marchew, bataty, dynię, paprykę);
  • zielone warzywa bogate w luteinę i zeaksantynę (np. jarmuż, szpinak, brukselkę, sałatę, natkę pietruszki);
  • białe warzywa, które zawierają kwercetynę i S-allilocynę (czosnek, cebulę);
  • fioletowe warzywa zawierające znaczne ilości antocyjanów (np. buraki, bakłażan, czerwoną kapustę, fioletowe ziemniaki, fioletową fasolę, fioletowę cebulę);
  • owoce bogate we flawonoidy (cytrusy, jabłka, czarne porzeczki, winogrona);
  • inne produkty zawierające flawonoidy (kawę, kakao, gorzką czekoladę, herbatę, czerwone wino);
  • produkty z witaminą A, czyli retinolem (np. żółtka jaj, wątróbkę, masło, sery żółte);
  • produkty bogate w witaminę E (np. oliwę z oliwek extra virgin, ziarna słonecznika, oleje z ziaren zbóż, olej z pestek winogron, migdały, orzechy laskowe, olej rzepakowy, awokado, migdały i orzechy laskowe);
  • produkty z koenzymem Q10 (np. tłuste ryby morskie, nierafinowany olej rzepakowy, chude mięso wołowe);
  • produkty bogate w cynk (np. grzyby, owoce morza, siemię lniane, nasiona słonecznika);
  • pomidory bogate w likopen;
  • kakao, orzechy;
  • przyprawy (np. cynamon, curry, kurkuma);
  • zioła (np. oregano, tymianek, bazylia).

Zależności między sposobem odżywiania się i stylem życia, a nasileniem się zmarszczek (na podstawie cyfrowych fotografii), wykazało duże badanie kohortowe przeprowadzone w 2017 roku wśród holenderskiej populacji (2 753 osób w średnim i starszym wieku). Potwierdziło ono, że:

  • spożycie warzyw, oliwy z oliwek, żywności bogatej w karotenoidy i witaminę C, kwasu linolowego i ryb wiąże się ze zmniejszeniem zmarszczek na twarzy;
  • z kolei spożywanie cukrów, tłuszczów nasyconych, czerwonego mięsa, przekąsek, napojów bezalkoholowych i alkoholowych, wiązała się z ich zwiększeniem.

Natomiast większa aktywność fizyczna wiązała się ze zwiększeniem zmarszczek zarówno u kobiet, jak i mężczyzn, przy czym wynik ten mógł być zakłócony przez promieniowanie UV.

Trzeci domowy sposób na zmarszczki to picie kolagenu

W ostatnim czasie nie ma chyba suplementu, który wzbudzałby tyle emocji co kolagen. Długo powszechne było przekonanie, że jego suplementacja nie ma najmniejszego sensu i jest wyłącznie chwytem marketingowym, który z poprawą jakości skóry ma niewiele wspólnego. Sugerowano bowiem, że jako białko zostaje on rozłożony w przewodzie pokarmowym do aminokwasów, przez co nie może oddziaływać bezpośrednio na elastyczność, nawilżenie i sprężystość skóry.

Aktualne badania wskazują jednak na zasadność jego przyjmowania drogą doustną. Stosowanie peptydów kolagenu w postaci suplementów diety może bowiem:

  • opóźnić proces starzenia się skóry;
  • zmniejszyć linie i zmarszczki na twarzy;
  • zmniejszyć suchość i łuszczenie się skóry;
  • poprawić owal twarzy;
  • poprawić jędrność, nawilżenie i elastyczność skóry;
  • wygładzić i rozświetlić skórę;
  • zwiększyć dotlenienie tkanek, zmniejszając tym samym zasinienie i szary koloryt cery;
  • szybciej goić mikrourazy i zmniejszać stany zapalne nie tylko skóry i mięśni, ale również ścięgien i chrząstek;
  • poprawić kondycję paznokci i włosów, które stają się mniej kruche i łamliwe;
  • poprawiać kondycję układu krążenia i mózg (np. zwiększając językowe zdolności poznawcze).

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów kolagenu, na zmarszczki jednak najbardziej polecany jest hydrolizowany kolagen rybi typu I, który wykazuje do 50% lepszą przyswajalność niż wołowy i odpowiada za 90% kolagenu w naszej skórze (zapraszamy do naszego rankingu kolagenów do picia).

Czwarty domowy sposób na zmarszczki to kosmetyki mające działanie przeciwzmarszczkowe – SPF i retinol

Aby jak najdłużej cieszyć się młodością, należy zadbać zarówno o odpowiednią dietę, suplementację, jak i ochronę przed promieniowaniem słonecznym, a w szczególności promieniowaniem nadfioletowym, które może być przyczyną nie tylko zmarszczek, ale również poważnych zmian chorobowych skóry i oczu. Tak więc, kluczowy elementem codziennej rutyny powinny być kremy z filtrem SPF (ang. Sun Protection Factor) chroniące skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Na twarz zawsze powinniśmy wybierać krem z filtrem SPF 50, które nie tylko stanowią najlepszą profilaktykę przeciwstarzeniową oraz przeciwzmarszczkową, ale również, jak wykazują badania – zmniejszają ryzyko rozwoju raka skóry o 50 proc. Krem z filtrem najlepiej 50 SPF, powinni stosować wszyscy (bez względu na płeć i wiek), codziennie, niezależnie od pory roku i pogody.

Niezrównanym klasykiem jeśli chodzi o pielęgnację i składniki anti-aging, jest również retinol (pochodna witaminy A). Substancja ta, nazywana również przez wielu „kosmetycznym cudem”:

  • poprawia jakość i ogólny wygląd skóry;
  • ma działanie antyoksydacyjne (redukuje szkodliwy wpływ wolnych rodników);
  • spowalnia procesy starzeniowe;
  • wygładza zmarszczki i linie mimiczne;
  • ma wpływ na lepsze ukrwienie skóry (pobudza powstawania nowych naczynek krwionośnych);
  • regeneruje skórę i odnowę jej komórek;
  • zagęszcza skórę;
  • zmniejsza przebarwienia;
  • sprawia, że cera jest gładsza i bardziej miękka;
  • wspomaga walkę z niedoskonałościami;
  • niweluje zaskórniki;
  • reguluje pracę gruczołów łojowych, zapobiega zaskórnikom i niedoskonałościom.

Piąty domowy sposób na zmarszczki to ćwiczenia mięśni twarzy

Dla zachowania młodego wyglądu warto również ćwiczyć mięśnie twarzy, których jest blisko 70! Jednym bowiem z czynników mających wpływ na pojawienie się zmarszczek, są ruchy mięśni twarzy. Na niekorzystny wygląd skóry ma głównie wpływ ekspresja mimiki twarzy, nagminne marszczenie i podnoszenie brwi, czy mrużenie oczu, będą po czasie skutkować zmarszczkami mimicznymi.

A należy podkreślić, że mięśnie twarzy są bezpośrednio przyczepione do skóry, w związku z tym, jeśli z wiekiem stają się one coraz bardziej wiotkie, to samo dzieje się również ze skórą. Dobrze jest więc poświęcić mięśniom twarzy trochę więcej czasu, wzmacniając je odpowiednimi ćwiczeniami, które:

  • pomogą spłycić zmarszczki mimiczne;
  • zapobiegną nadmiernemu wiotczeniu skóry;
  • pomogą zlikwidować obrzęk pod oczami;
  • pomogą poprawić owal twarzy;
  • nie pozwolą utrwalić się zmarszczkom;
  • będą działać relaksacyjnie i uspokajająco.

Regularne ćwiczenia uelastyczniające i napinające mięśnie twarzy (tzw. facefitness) nie są ani skomplikowane, ani czasochłonne i polegają przede wszystkim na napinaniu i poruszaniu ich konkretnymi partiami, np.

  • nadymaniu obu policzków równocześnie (przez 5 sekund i powtarzając 10 razy);
  • nabieraniu powietrza w jeden policzek i przepychaniu go do pustego policzka (przez 5 sekund, powtarzając 5 razy);
  • wykonywaniu szerokich uśmiechów;
  • rozciąganiu warg palcami;
  • robieniu dzióbka, a następnie kierowaniu go na boki;
  • robieniu teatralnych (przesadzonych) min;
  • wyciąganiu szyi ku górze i wysuwaniu żuchwy do przodu (przez 5 sekund i powtarzając 20 razy).

Zwróć również uwagę profilaktykę przeciwzmarszczkową!

Gładka i zdrowo wyglądająca skóra, to marzenie wielu z nas. Dlatego też, dla spowolnienia procesu starzenia się i utrzymania skóry, jak najdłużej, w jak najlepszej kondycji, bardzo ważna jest profilaktyka przeciwzmarszczkowa. Osobiście jestem bowiem zwolenniczką działania przeciwstarzeniowego, ponieważ dużo łatwiej i taniej jest zapobiegać niż leczyć.

Na działania przeciw profilaktyczne składają się przede wszystkim:

  • prawidłowe nawilżenie skóry (niezależnie od jej rodzaju) oraz nawodnienie (minimum 2 litry wody dziennie, a w upalne dni więcej);
  • odpowiednio dobrana do typu skóry pielęgnacja, która zapewni jej dokładne oczyszczenie, nawilżenie oraz odżywienie;
  • ochrona przed promieniowaniem UVA, UVB oraz światłem niebieskim (zobacz: Światło niebieskie a skóra – jaki wpływ?);
  • zdrowy tryb życia, na zasady, którego składają się codzienne decyzje, nawyki i zachowania.

Wśród głównych elementów zdrowego trybu życia wymienia się: dobrze zbilansowaną dietę, wartościowy i odpowiednio długi sen, regularną aktywność fizyczną, sposoby radzenia sobie ze stresem, jak również jakość relacji.
Źródła:

  • https://podyplomie.pl/dermatologia/32933,zdrowsza-dieta-oznacza-mniej-zmarszczek
  • https://www.termedia.pl/dermatologia/Dieta-a-zmarszczki,29807.html
  • https://www.youtube.com/watch?v=vFH0aRFxZdk
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a17639-Jak_dziala_kolagen_do_picia_Czy_warto_go_stosowac_Skutki_uboczne
  • https://drmajaczerwinska.pl/czy-kolagen-dziala/
  • https://natu.care/pl/kolagen/kolagen-na-zmarszczki
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a17795-Jaki_kolagen_wybrac_na_zmarszczki
4 Komentarzy
  1. Ciekawy artykuł o domowych sposobach na zmarszczki, dzięki za podzielenie się tymi metodami. Chciałabym dodać do listy swój ulubiony i sprawdzony sposób, którym jest maseczka z awokado i oleju kokosowego 🙂 Regularnie stosuję ją raz w tygodniu. Awokado jest bogate w witaminy E i C, które są znane z właściwości antyoksydacyjnych i pomagają w regeneracji skóry, a olej kokosowy doskonale nawilża i wygładza. Połączenie tych składników to bomba witaminowa dla skóry, która pomaga mi utrzymać ją w dobrej kondycji, polecam wypróbować!

    1. Dziękuję za ten miły komentarz i podzielenie się Twoim domowym sposobem na zmarszczki! Cieszę się, że artykuł był dla Ciebie inspirujący i że zdecydowałaś się podzielić swoją sprawdzoną metodą. To fantastyczne, jak naturalne składniki mogą robić tak dużą różnicę w pielęgnacji skóry. Twoja maseczka z awokado i oleju kokosowego brzmi jak idealna, nawilżająca kuracja. Jeszcze raz dziękuję za wzbogacenie naszej dyskusji i chyba będę musiała wypróbować Twój sposób!

      Z miłością,
      Katarzyna Fodrowska

  2. Szukałam czegoś takiego, bo chciałam znaleźć jakieś domowe sposoby na pozbycie się zmarszczek i tu tyle fajnych pomysłów. Super, że są takie proste i naturalne metody, ciekawe czy zadziałają. Naprawdę fajnie, że ktoś się podzielił tymi sposobami. Już nie mogę się doczekać żeby wypróbować.

    1. Bardzo się cieszę, że nasz artykuł Ci się spodobał i że znalazłaś w nim coś dla siebie! 😊 Trzymam kciuki, żeby te domowe sposoby na pozbycie się zmarszczek przyniosły Ci świetne efekty. Pamiętaj, regularność to klucz do sukcesu! Jeśli masz jakieś pytania lub chcesz się podzielić swoimi doświadczeniami po wypróbowaniu tych metod, śmiało pisz. Będzie super usłyszeć, jak poszło! Dzięki za Twoją opinie i powodzenia!

      Z miłością,
      Katarzyna Fodrowska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze posty
Dołącz do nas